Klik Saya!

Selasa, Januari 17, 2012

Sedih bercampur terharu..bukan garu2..

Salam Ukhuwah..

Hari ni aku nk share satu cite yg bole dikatakan menyebab kan hati ku tersentuh..
Actually benda ni berlaku pada 01.01.2012 tuari..
Masa cuti tahun baru.

En.Suami keje pada hari tu.Kiteorg plan dia balik halfday ..Coz nk register skolah abg on that day.
Suddenly cikgu dia call,kata tak dpt jumpa.Sebab ada meeting urgent.
So aku call En suami kata tak payah amik halfday sebab cikgu kata tak dapat jumpa.
Tetiba dalam tghri cikgu dia call aku semula..cakap meeting dia tak jadi..so..
aku dgn pantas nyer..memberitahu semula kat En Suami apa yg cikgu cakp tu..
Marah sikit la jugak dia..hehehe..Tapi urusan ank lagi penting.so tetap halfday.

Ada hikmah disebalik kejadian..Settle urusan sekolah..aku pergi umah MIL.
Tgh syok2 makan kopok gian + pisang goreng serta air teh O.
Jiran sebelah umah aku , umah dulu dan skang dh disewakan org,call.
Katanye rumah aku terbakar..
Gila ko!! aku terus istighfar cakp ng somi aku terus kiteorg blah..ank tinggal kat MIL.
Sat g sampai kat umah tu..x sampai 5 minit kiteorg sampai sebab dalam taman yg sama.
X de asap dan takde bomba..Pelik jugak.
Sampai kat situ..Rupanya2..penyewa tu dok membakar getah kabel..asap berkepul2 hitam bau hangit toksah cite la.
Jiran sebelah lagi yg nampak asap tu..yela..kalau bebetul terbakar satu rumah..mau nye tak berjangkit kat umah sebelah..

Si penyewa tak bagi masuk..Bila En.Suami datang..cakap dia tuan umah tu.baru ler dia bagi masuk..Tu pun tak bagi naik atas,tapi
Somi aku berkeras naik tingkat atas.bumbung hitam..tin gam bersepah2..wayar kabel yg baru dibakar 2 gulung.
(bayangkan jek la eh..gambar takde..dah aku tak masuk,baru masuk kat pintu bau hapak!!tak tahan).before that aku tipon adek aku yg handle pasal sewa umah tu suh datang.
Konon nk tgk la dalam umah tu,aku ng adek aku tak tahan..Nampak En suami dan penyewa tu dok bual2 bincang kat tangga..
Gila arh!!..tak dapat aku bayangkan keadaan rumah yg dulu aku tinggal kan(sblm pindah umah baru)..lawo2..sempurna..gitu jadinye..
sedih aku...sbb aku pernah duduk umah tu..dari start kiteorg kawin sampai aku dapat iqbal.then masuk ank no 2 baru lah aku dpt umah yg skang aku duduk.
Terngiang2 kat kepala aku ,bapak tak kasi kuar umah tu..tapi .. setiap org ada kehendak masing2 kan..

Dari luar umah tu, aku nampak grill tingkap bilik atas dh terkopak sebelah..dia nk amik grill tu bt jual..JIran aku cakp 2,3 hari dia dok kongkang2 kerjakan benda tuh.
Aku pun tak kenal penyewa tu ..Semua urusan adek aku yg handle.So biar lah adik aku settle kan apa yg patut dulu.Tu la kata org..kalau nk sewakan org ni,pikir 6 juta kali..
Kalau dapt penyewa yg betul..Alhamdulillah..Tapi kalau dapat penyewa yg tak betul..gini la jadinyer..Ini adalah penyewa yg ke3 utk umah ni.So aku harap lepas ni jadi pengajaran utk kiteorg sekeluarga.
Sib baik En.Suami cuti..sebab yg lelaki2 semua keje time tu..ada hikmah..kalau tak, saper plak nk deal ng penyewa tu..kiteorg yg pempuan2 ni just dok luar jela.nk lebih2 takut gak.hihi

MAsa entry ni ditulis..Bapak aku tak tau lagi kes ni..tak tau le cemana reaksi dia bila dpt tau nti.Mesti sedih dan terkilan.Seperti yg aku rasa skang ni..Tapi aku rasa baik settle senrik jek..tak payah bagitahu dia,.Tgk la cemana .

Terima kasih la pada jiran aku tu,yg still amik berat pasal umah tu..walaupun dah hampir 3 tahun kiteorg tak duduk umah tu..
Itu lah hikmah nyer kalau kite baik dgn jiran..Walau pun kite dh tak duduk situ lagi.Kiteorg mmg still connect with each other.Alhamdulillah..
Sedih + terharu jugak la..Terima kasih bebanyak.

Mmg ternyata setiap kejadian yg berlaku itu..PASTI ada hikmah nya.

Salam Adiosss...

1 ulasan:

ratusiput berkata...

itu mmg tak betul tu pel...mmg dia ade niat tak baik sewa umah tu...isk2...