Klik Saya!

Selasa, Mac 20, 2012

Menantu Vs Mertua ku sayang

Salam Ukhuwah!!

Aku tgk semanis kurma episod kali ini berkaitan dgn menantu dan mertua.Zaman moden ni rupanya ramai lagi mertua yg bermasalah dgn menantu.Ramai pemanggil ceritakan masalah diaorg dgn mertua.Mertua tak suka,mertua pilih kasih,mertua bz body hal rumah tangga ank2.Tapi semua berjaya dijawab dgn tenang oleh Ustazah favourite aku.Ustazah Bahyah.

Apa yg bole aku share kat sini, yg aku leh simpulkan dari episod kali ni..Yang Muda hendaklah bertolak ansur dgn yg tua.Ibarat yg tua dh jadi BULUH.Dah keras..mmg tak bole nk di lentur.Macam kita yg muda ni.Masih boleh dilentur sikit..hehehe..Jadi yg muda(menantu) mmg kena banyak bersabar.Sabar dan sabar..Kalau mertua keras..menantu tak bole keras..kena pandai amik hati dia.

Panel jemputan kali ni ustazah apa entah..Dia kata..JGN BERKIRA DGN KEBAIKAN KITA.Jgn mengungkit .Buat dgn ikhlas..tak kisah la sampai bila.Insyaallah pahala nya besar.Sebab menjaga hati mertua sama la dgn menjaga hati ibubapa sendrik.Pahala nya besar.Begitu juga pihak suami kite.Layan ibubapa suami sebagaimana kite nk suami melayan ibubapa kita.

Lain org lain caranya.Tapi kalau boleh x perlu tunjuk kebencian pada mertua jika dia ada bt sesuatu yg menyakitkan hati kita.Satu lagi cara,jika ibu mertua terlalu benci dgn menantu nya (kes berat).Takperlu la bersemuka dgn nya utk beberapa tempoh waktu.Biar tenang keadaan.Agar keadaan tak menjadi semakin keruh.

Org tua /mertua mmg selalu akan perhati kan cara kite ,percakapan kita.Kadang2 bg petua dan pendapat yg dh ketinggalan zaman.Sebagai menantu..dengarkan je lah..kalau elok ikut,,tak elok diam aje.tak payah simpan.Dengar la pendapat mereka.Sekurang2 nye dia rasa ada org yg masih memberi perhatian kepadanya.Buat x buat blakang kira.hehe

Itu sekadar pendapat dari aku..Ustazah Bahyah bg ceramah kat tv.ko pun sibuk ek nk ceramah kat dalam blog.ahaks!!!

Well..penutup bicara..yg baik dtg nya dari Allah..Dan yg buruk adalah dari aku sndrik.

Nota kaki:
penat nya ngemas umah..




Tiada ulasan: