Klik Saya!

Khamis, Mac 25, 2010

Lada Oh Lada

Salam Ukhuwah!!

Cili mulut karang..!

Aku sumbat mulut hang dgn lada ! baru hang tau!

hahahaha..tak marah ngn saper2..

Entry kali ni berkaitan ngn ladang lada di Bintang.

Bintang tu di kg halaman En.Suami di Terengganu. Bukan bintang kat sebelah bulan, dekat2 matahari sebelah bumi..ahaks!


Diaorang panggil Bitae (ikut slang ganu tau!),sebab time somi sebut Bitae tu cam sedap jek dgr..tp bila kite dialek johor ni yg sebut Bintang ,semua pakat gelak ahaks!!

So kite panggil Ladang Bintang je la..haa...baru sedap kan? .. ahaks!!


Selama 3 bulan menanam..menuai..inilah hasil nya..so just layan jela cerita dan gambar tersebut dibawah.(skema)



anak2 pokok seblum di turunkan ke tanah ditukar kepada bungkusan poli berwarna putih.
dah pindah..dah ada hasil..nampak tu warna merah..bakal menjadi mangsa petik..
lagi..
lagi...tak ditanam ditanah ,tanaman secara moden.
Utk menunggu bertukar warna ..dan hasil bole dikutip.
lada yg telah dipetik..utk diagihkan kepada pemborong.


dari dekat..nak?



kumpul utk bt satu produk ...iaitu jeruk!
hehehe




ahli2 sedang menjalankan tugas..

tadaaa....hasilnyer..

Lada yg siap di proses,untk d hntar kpd pmborong dan peruncit..


Harga pasaran Rm 2 sebotol. (Promote)
Nak beli pukal lada / lada jeruk? discuss with bos k.



3 ulasan:

babyfreaks@ratusiput berkata...

oi laki ko jd toke lade plak dah ke...ehehehe...

sery berkata...

bestnyer pel..wah mcm ni leh jadi tauke lada...leh la supply kat cni! ehehehhe, lh wat bisnes tu ngan kiter..egegeg...

lailasanuri berkata...

@ratusiput
blm jadi tokeh lagi..insyallah..

@sery
insyallah..anytime..call jek..k