Klik Saya!

Rabu, Ogos 25, 2010

Kuih Poli

Salam Ukhuwah!!

LS: Mak buat apa mak?

MIL :POLI.Lama dh nk makan.La ni br dapat buat. Dapat ubi.

LS : hmm POLI???? (sambil memandang suami)

Suami LS : Poliii...Politeknik...


hahahahaha

korang pernah makan x?


Kuih Poli

Beras di sangan (digoreng tanpa minyak) , ubi ketuk , disalut kelapa parut+garam , air gula merah.



Begini ye jadinye setelah di campurkan..Rasa nye manis dan rangup (beras).Tapi tak leh letak beras byk2 nti pahit.

Entah la tak tau la asal dr mana makanan ni.Sebab en.Suami pun kata dia br 1st time makan.

Walau apa pun..dapat la jugak tekak dan perut ini merasa makanan yg pelik di bulan Mulia ini..
Ngap je la..

Budak yg sedang ratah beras sangan.

Thanks kepada ibu2 ku.

Bulan puasa ni, mak2 rajin benor wat kuih, ank2 tukang makan. Minggu2 lepas makan kuih Dangai(piza melayu), Tepung kusui/kuih kaswi(arwah yayi panggil kuih kentut).Diaorg nk beli tak sesedap ng buat sendrik.

Saper yg untung??..hehehe

Notakaki:baper kali mak ajar resepi..tapi tak buat2...harus dipraktik kan nti.



4 ulasan:

ratusiput berkata...

oi dh dok umah sndiri g la buat kuih sendiri...ehehe..

encik azuwan berkata...

resepi ko leh kasi kat aku..aku pass kat bini aku.haha..nnt die buat.

PinkCactus berkata...

ni bkn kueh lopez ker?
mcm kuih lopez jer yg slalu jual kat psr malam tu. tp mcm xnmpk beras la plak kan ek...

laila berkata...

@ratu
takleh..nti cian mil aku tak de org nk abiskan kuih dia..ehhhe

@wan
tu bahan2 aku dh letak kat blog tu..agak2 jek..
ngidam eeehhh? ahaks!!

@pinkcactus
bukan ler.lopes guna tepung ubi/beras..ni guna ubi,jadikan cam ubi ketuk tu..x de jual le kat sini..hehe