Klik Saya!

Jumaat, Jun 03, 2011

AJINOMOTO - MSG

Salam UKhuwah!!

FAKTA TENTANG AJINOMOTO





Adakah MSG selamat?

MSG telah digunakan untuk masa hampir seratus tahun dan ia merupakan salah satu bahan makanan yang paling banyak kajiannya. Pangkalan datanya yang meluas merangkumi beratus-ratus kajian semula telah melalui penelitian yang intensif dan keselamatan MSG telah dibuktikan setiap kali. Selama lebih empat dekad, Pentadbiran Makanan Dan Ubatan Persekutuan Amerika Syarikat (FDA) telah berulang kali mengesahkan keselamatan MSG.

Badan kawal selia dan saintifik yang lain dari seluruh dunia, termasuk Persatuan Perubatan Amerika (AMA), Jawatankuasa Saintifik Komuniti Eropah Untuk Makanan (SCF), dan Jawatankuasa Pakar Bersama FAO/WHO. Mengenai Aditif Makanan Bangsa-bangsa Bersatu (JECFA), juga telah mengkaji semula kajian mengenai MSG dan telah mengesahkan keselematannya. MSG adalah selamat sehingga FDA telah mengklasifikasikannya di bawah kategori “Secara Amnya Diiktirafkan Sebagai Selamat” (GRAS), sama seperti gula, serbuk penaik, garam dan lada. Begitu juga dengan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah menyistiharkan bahawa "Pengambilan Harian Boleh Diterima" (ADI) bagi MSG adalah "Tidak Ditetapkan".



Adakah MSG sejenis bahan kimia?

Tidak. MSG dibuat melalui proses penapaian – proses yang sama digunakan untuk membuat cuka dan yogurt. Proses ini bermula dengan penapaian jagung, gula, ubi kayu atau tebu.



Adakah MSG menyebabkan keguguran rambut atau botak?

Tidak terdapat bukti saintifik yang menyokong pernyataan ini. Keguguran rambut atau botak mungkin disebabkan oleh beberapa faktor, seperti genetik; perubahan hormon, tekanan mental dan sosial; kekurangan zat makanan, contohnya kekurangan zat besi; faktor-faktor lain yang berkaitan dengan rambut, contohnya jangkitan kulat pada kulit kepala dan rambut, penggunaan syampu yang tidak sesuai dan sebagainya.


notakaki: so pas ni..sesaper yg takut botak jgn risau ye..bole makan ajinomoto sesuka hati hehe..


sumber

5 ulasan:

inc3 berkata...

untung kite idup kt zaman canggih ni.nak info ape,pegi carik kt google.kalu dulu org ckp xbule mkn,terus takut.bila tny sapa ckp..org la ckp.smpai sudah xjumpe sape yg bagi fakta salah tu.tq 4 d info babe..!

#cdmHA berkata...

wahh... :)

laila sanuri berkata...

@edot
betul3x..

@atieyz
setakat waaaah je ke...hehhee..

jiwa sifar berkata...

mantap2.

laila sanuri berkata...

@wan
ko rasa leh percaya x?..hehehe