Klik Saya!

Khamis, Julai 28, 2011

Bila anda sedar ank anda Lefthanded?

Salam Ukhuwah!!

Nk story pasal ank lagi..
Ada ke saper2 yg baca blog aku ni ,ank dia kidal / lefhanded?
bila korang start sedar ank korang tu lefhanded?

Cite pasal ank aku ,.
Aku start perasan si iQbal ni LEFTHANDED , bila dia mula pandai sepak bola.Since umur dia 2.5 tahun tak silap.

Yg pelik tu..kalau sepak bola guna kaki kiri laju je bola tu pergi.
Bila suh sepak kaki kanan, slow aje bola tu di sepak.cam tak kuat gitu..
n everything yg dia buat semua bermula dgn kiri..but aku suh dia tukar start ng kanan..Jadi setiap kali dia sarung baju,suar,selipar,apa shj..aku kena peratikan.
& setiap kali tu jugak aku cakp.."eh..kanan dulu.."

Kata mak aku ,.. siapa tanam uri anak guna tangan kanan,maka ank dia akan jadi righthanded,
Saper tanam uri guna tangan kiri,maka ank dia akan jadi kidal.

hmm...tapi bila ty En.Suami ,terang2 dia kata mmg dia tanam guna tgn kanan.So benda2 tu semua x leh ikut la..kebetulaan...
Then lagi satu, aku & En.Suami pun bukan nye kidal.Kami pengguna tegar tangan kanan.

Kalau ikut salasiah keluarga,..

yup! adek aku dua org kidal.Maybe betul keturunan.So , pakcik si Iqbal la kan?..

Tapi atok2 aku takde la plak yg kidal..moyang2 tak tau ar..hehehe.

Sebelah suami plak,ank sedara dia ada lah 2,3 org yg kidal.tu anak sedara..kire sepupu iQbal la kan..

Bila LEFTHANDED ni jatuh mandat kepada ank aku..hmm rasa cam.."eh cepat nye keturunan kidal ni sampai kat aku"..heehe.

Berbeza plak ng Qisya,mmg automatik guna tgn kanan.Pegang pensel tgn kanan,semua kanan. Bila ada perbezaan cam ni ..Aku terus ucap SubhannAllah..

Hati aku teruja bila 1st time tgk si Qisya amik pensel & conteng2 ,berdebar rasa..
tup2!!!..dia guna tgn kanan.Bila tgk..oooh..Qisya tak kidal.

Kuasa Allah.SubhannAllah.....

Mmg betul , kite mmg tak boleh paksa ank kite yg kidal utk menulis guna tgn kanan & sebalik nya.Mmg benda tu semua semula jadi..
SubhannAllah..

Tapi ingat!! Jgn dibiarkan diaorg yg kidal ni..makan dgn tangan kiri.cebok tgn kiri takpe..hehe...

kena ajar & peratikan dari kecik.Kalau bole biasakan utk guna kanan dan kiri.Supaya dua2 otak dia dpt berfungsi dgn baiknye.
Ceh!! aku cakp mcm prof ler...hahaha..

Walau kidal, cedok tetap guna kanan.Masa ni dia jual2 makanan ng adek dia.

Si adek pn follow.Jual jugak.
**Sila abis kan bedak korang..Ibu ayah korang kan kayaaaaaa.

Tang duduk cam "katak" ni.Abg mmg tak bole challenge.
Kesimpulannya , bedak abis 1 botol.Takpe lah..bak kata pakar kanak2 ..Biar kan ank anda bermain dgn sekelilingnya agar dia dpt belajar perkara baru..yeke?...ahaks!!

Kidal ke tak ke..Yang penting..Anak2 ibu,berjaya di masa akan datang..Ibu & ayah doakan yg terbaik utk kamu..Amiin....



Tiada ulasan: