Klik Saya!

Selasa, Ogos 23, 2011

Tips Tinggal Rumah utk Bercuti

Tips Tinggal Rumah utk Bercuti,

Pastikan sebelum melangkah keluar rumah perkara2 ni semua dh di settlekan k.
Walau pun nampak senang..tapi kebanyakan kite selalu "eh dah tutup ke belum ek..""eh dah cabut ke blum ek.."

~iklan~ eh ayat tu selalu cam kenaaaal jek...ahaks!!~abaikan.

1- Pastikan api ,air dah tutup dgn sempurna.Plug yg tak guna dh di tanggalkan..Kecuali yg penting2 la..
cth suis esbok-ni kalau tutup..Jawabnye berbau "wangi" satu umah kalau korang naik cuti..kecuali kalau esbok tu kosong takde apa2.bole ler..hihi.

2- Pastikan segala sampah sarap,sudah dibuang ditempat yg sepatutnya..Supaya tiada "alien" yg muncul/datang dan menginap dalam senyap.

3- Kalau nk tinggal lama,kalau bole 1 lampu dalam rumah tak payah tutup.Utk keselamatan.
Ada juga perompak/pencuri yg dok perhati ..kalau rumah tu tiap ari gelap..hmm..selislih jek..

4- Bgtahu jiran, ttg ketiadaan anda.Selama baper hari.Tapi pastikan jiran anda tu bole dipercayai..takut nti jadi kes yg dalam tv tu baru2 ni..jiran yg buat dajal..isk selisih..

5-Pastikan alarm sistem rumah anda berfungsi..Tapi kalau berfungsi pun org takde ..bahaya gak ek..

6-Gantung kan papan nota kat pagar rumah "Beware of Dogs!!",atau "Awas!! anjing garang di dalam!!" atau "Awas !! pagar elektrik!"

7- Pastikan semua pintu & gate sudah dikunci dengan rapi .Double check.

8-Bertawakal & minta doa agar rumah kite selamat dan jauh dari perkara2 yg tidak diingini..

Itu jelah yg peringatan utk kawan2 dan juga utk diri aku sendrik gak...Saper2 nk tambah dialu2 kan..

Akhir kata dari aku..
Selamat bershopping hingga ke titisan wang yg terakhir...ahaks!!
Tapi igt bayar hutang2 dulu....

Selamat bercuti & selamat hari raya kepada semua..Maaf Zahir & Batin.

Semoga selamat pergi balik kampung & pulang semula ke rumah ..


1 ulasan:

encik azuwan berkata...

selamat hari ghayer.